Wie is een goede kandidaat voor een cosmetische ingreep?

Geplaatst op

Je kunt een goede kandidaat zijn voor cosmetische chirurgie als je gezond bent, redelijke verwachtingen hebt en de risico’s kent van de procedure die je overweegt. Je bent misschien geen goede kandidaat voor cosmetische chirurgie als je ernstige gezondheidsproblemen hebt, zoals diabetes, hoge bloeddruk, een bloedingsstoornis, hartziekte of depressie. Als je zwaarlijvig bent of te veel alcohol drinkt of rookt, ben je misschien geen goede kandidaat voor cosmetische ingrepen. Je chirurg kan je vragen om voor de operatie een aantal veranderingen door te voeren. Sommige chirurgen vragen bijvoorbeeld om twee tot vier weken voor de operatie te stoppen met roken en ten minste twee tot vier weken na de operatie niet te roken. Hierdoor kan het lichaam goed genezen van de operatie. Als je niet rookt, moet je voor en na de operatie tweedehands rook vermijden. Voor de operatie moeten jij en je chirurg diepgaand praten over je gezondheid, je leefstijl (inclusief lichaamsbeweging, drinken en roken), eventuele aandoeningen die je hebt en eventuele medicijnen of supplementen die je neemt. Dat gesprek zal je helpen om te weten of de operatie een goede optie voor je is. Zorg ervoor dat je je arts vertelt over alles wat je inneemt, zelfs over vitaminen en kruidenproducten waarvoor geen recept nodig is. Sommige kunnen het risico op bloedingen beïnvloeden of interfereren met andere medicijnen die tijdens de operatie worden gebruikt.

Het maken van de beslissing om cosmetische chirurgie te laten uitvoeren

Je huidtype en andere unieke kenmerken moeten meewegen in je beslissing om een cosmetische ingreep uit te voeren. Zo werken huidherstellende technieken het beste bij mensen met een lichte huid en lichtgekleurd haar. Mensen met een dunne en gevoelige neushuid krijgen de beste resultaten van een neusoperatie (neuscorrectie).

Deze lijst helpt je te bepalen of je een goede kandidaat bent voor een specifieke cosmetische ingreep in het gezicht:

Lipvergroting of lippen opvullen

Je bent een goede kandidaat als je jong bent en grotere lippen wilt of als je ouder bent en je lippen zijn verdund. Je bent geen goede kandidaat als je onlangs het acne medicijn Accutane hebt genomen of als je een van deze aandoeningen hebt: herpes, diabetes, een auto-immuunziekte zoals lupus of reumatoïde artritis, ernstige allergische reacties van welke aard dan ook. Ook moet je het risico van een allergische reactie op het geïmplanteerde materiaal accepteren.

Wangimplantaten

Je bent een goede kandidaat als je platte jukbeenderen hebt of een vroege verzakking van de wangen. Je bent geen goede kandidaat als je een overmatige huidverslapping hebt, wat beter behandeld kan worden met een facelift. Ook moet je het risico accepteren dat het implantaat geïnfecteerd raakt, door je lichaam wordt afgestoten of in een abnormale positie terecht komt waarvoor meer chirurgie nodig is.