Met het gebit kan er een hoop gebeuren waardoor je naar de tandarts moet. Uiteraard zijn er verschillende problemen mogelijk, waarbij sommige direct aandacht vereisen en andere niet. Bij de meeste tandartsbehandelingen wordt er vooraf een afspraak ingepland, voordat je geholpen wordt. Voor noodgevallen is er bij de meeste klinieken ook een spoedtandarts beschikbaar. De vraag rijst dan natuurlijk; wat is precies een nood- of spoedgeval? En misschien nog wel belangrijker, wat niet?

Let op: voorkomen is beter dan genezen! Ga daarom regelmatig bij je tandarts langs voor een periodieke controle. Ben je op zoek naar een goede tandarts in Ridderkerk? Bezoek dan de website van MZC Ridderkerk.

Veel voorkomende spoedgevallen

Niet iedere tandarts houdt exact dezelfde problemen aan als het gaat om spoedgevallen. Na een rondje langs websites van verschillende praktijken, waaronder die van Tandartspraktijk Plantage Middenlaan, een spoed tandarts in Amsterdam, zien we een aantal veel voorkomende spoedgevallen.

Uitgeslagen of losse tanden door een ongeval

Als je door bijvoorbeeld een ongeluk met de fiets een aantal tanden mist of ze zijn beschadigd, wordt dit aangemerkt als een spoedgeval.

Een acute ontsteking in combinatie met koorts

Een ontsteking met koorts kan op korte termijn tot ernstige problemen leiden. Een spoedtandarts kan snel kijken wat de oorzaak is en deze verhelpen met een behandeling.

Een opgezette wang gepaard met ernstige kiespijn

Bij een dikke wang met kiespijn zijn er een aantal mogelijke situaties. De kans is groot dat je al een tijdje een tandvleesontsteking hebt of een ontstoken wortelpunt. Een wortelpunt raakt ontstoken doordat deze vol met bacteriën en viezigheid zit. Het kan zijn dat je er jaren geen last van hebt en dat het ineens opkomt. Ook hierbij moet je direct naar een tandarts om de ontsteking te verhelpen.

Bloedingen na het trekken van een tand of kies

Als het goed is worden alle wonden netjes dichtgemaakt door de tandarts nadat hij een tand of kies heeft getrokken. Het is mogelijk dat je tandvlees of de wond toch weer gaat bloeden. Dit geldt ook als een spoedgeval waarvoor je direct bij een tandarts terecht kunt.