Selecteer een pagina

Als je hete of ijskoude dranken vermijdt omdat je weet dat ze je tanden pijn doen, kan het tijd zijn om met de tandarts in Rotterdam te praten over de mogelijkheid dat je gevoelige tanden hebt. Soms zijn er ook andere dingen die de gevoeligheid kunnen verergeren, zoals zoetzure voeding of zelfs koude lucht. Om deze nare situatie kunnen behandelen, helpt het om te weten wat de oorzaak kan zijn van gevoelige tanden. Als je de oorzaak eenmaal hebt achterhaald kun je een oplossing vinden.

Zorg voor het tandglazuur

Tandglazuur is een harde, beschermende laag die je tanden helpt om te gaan met alles waar je ze mee in aanraking brengt. Als het glazuur weg is worden zenuwuiteinden die pijn veroorzaken, blootgelegd. Als je gevoelige tanden hebt, is het mogelijk dat een deel van je glazuur versleten is.

Voorkom schade aan je tandglazuur

Poets niet te hard. Het kan zijn dat je meer wegpoetst dan alleen tandplak. Zij-aan-zij poetsen aan de tandvleeslijn kan ervoor zorgen dat je glazuur sneller weggaat. Gebruik een zachte borstel en werk in een hoek van 45 graden met je tandvlees om het glazuur schoon en sterk te houden.

Heb je pijnlijke tanden?

Vermijd zure voedingsmiddelen en dranken. Soda, kleverig snoep, koolhydraten met een hoog suikergehalte al deze traktaties vallen het glazuur aan. In plaats daarvan, kies snacks met:

• Vezelrijke groenten en fruit
  • Kaas
  • Melk
  • Gewone yoghurt

Deze zullen je mond bevochtigen en helpen bij het bestrijden van zuren en bacteriën die bij je tanden kunnen wegvreten. Speeksel is een van de manieren waarop je mond ermee omgaat. Je kunt ook groene of zwarte thee drinken. Als je iets zuurs eet, ga dan niet overhaast te werk om te poetsen. Wacht ongeveer een uur voordat je gaat scrubben.