Het dagelijks verzorgen van je mondhygiëne is extra belangrijk als je een beugel hebt. Een beugel is een geweldig hulpmiddel om rechte tanden te krijgen, maar als je niet genoeg poetst, ben je verder van huis. Tandbederf veroorzaakt namelijk meer tandheelkundig werk dan scheve tanden. Je weet hoe belangrijk het is om te poetsen, maar nu wil je weten hoe je dat het beste kunt doen. Lees verder voor de 5 beste tips voor het poetsen met een beugel.

1. Vermijd suiker

Je tandarts heeft je waarschijnlijk verteld dat je geen lolly’s, kauwgom en popcorn moet eten. Dit voedsel kan de beugel beschadigen en zelfs van de tand trekken. Maar het eten van snoep kan ook van invloed zijn op je mondhygiëne. Suikers zijn het belangrijkste voedingsmiddel voor slechte bacteriën in je mond. Deze slechte bacteriën worden sterker als ze zich kunnen voeden met de suiker die in je tanden vast komt te zitten. Dit leidt ertoe dat deze slechte bacteriën zuren aanmaken uit de suiker. Het zuur beschadigt het tandglazuur, waardoor het onbeschermd is tegen tandbederf en gaatjes. Probeer daarom zure en suikerhoudende voeding zo veel mogelijk te vermijden!

2. Gebruik de juiste tandenborstel

Tandenborstels zijn er in allerlei verschillende soorten en maten. Wanneer je een beugel hebt, wil je een borstel kiezen die zacht is voor je tandvlees. Een te harde borstel duwt de tandvleeslijn omhoog en zorgt voor slijtage van je tanden en kiezen. Kies in plaats daarvan voor een zachte borstel. Je orthodontist kan een borstel met langere borstelharen in een V-vorm aanbevelen. Deze borstels zijn perfect voor het poetsen van tanden met een beugel.

3. Fluoride tandpasta

Vermijd het bleken van de tandpasta terwijl je een beugel hebt. Aangezien de beugel op de tanden zit, zullen witmakende producten niet onder de plakkertjes komen. Wanneer je beugel uiteindelijk wordt verwijderd, zal het gebied onder de beugel één kleur hebben en zullen de blootgestelde gebieden witter zijn. Kies een tandpasta met fluoride, dat versterkt het tandglazuur en voorkomt gaatjes.

4. Flossen

Het hebben van een beugel betekent niet dat je het flossen kunt overslaan, maar dat je een nieuwe manier van flossen moet leren. Je orthodontist heeft je waarschijnlijk een klein boogdraadje gegeven om het flossen door te halen. Zorg ervoor dat je de boogdraad door elk deel van de beugel duwt en flosst. je moet aan beide zijden van elke tand flossen. Als je al een tijdje niet meer flost, kan het zijn dat er tijdens het flossen wat bloed uit het tandvlees komt. Hoewel dit een slecht teken is, zou het moeten verdwijnen als je eenmaal in de routine van het flossen zit.

5. Gebruik mondwater

Een beugel kan het tandvlees irriteren. Ook vangt een beugel bacteriën op onder het metaal. Naast poetsen en flossen is het spoelen dus een cruciaal onderdeel van je routine. Spoel na elke poetsbeurt je mond met mondwater. Door je mond te spoelen kan ook een eventuele ontsteking van de beugel genezen.