De meeste mensen kijken niet uit naar hun tandarts. Het ondergaan van een tandheelkundige behandeling wordt zelden of nooit als een plezierige ervaring beschouwd. Als echter alleen al de vermelding van een afspraak bij de tandarts een irrationele of aanhoudende angst oproept waardoor iemand de afspraak opzettelijk overslaat, heeft die persoon waarschijnlijk last van tandartsangst..

In deze blog noemen we  enkele van de manieren die je kunt onderzoeken, waarbij je de eerste stappen zet om volledig vrij te zijn van tandheelkundige angst.

Vind de oorzaak

Iedereen ervaart angst in de een of andere vorm. Het is eigenlijk het ingebouwde “alarm” van je lichaam dat je waarschuwt voor echte of vermeende bedreigingen. In het geval van gevaar is het die aangeboren “schakelaar” die jouw lichaam instinctief informeert om terug te vechten of te vluchten uit de situatie. Om de fobie te begrijpen, zou je de factoren moeten herkennen die deze fobie veroorzaken.

Maak kennis met uw tandarts voordat u wordt behandeld

Als jouw angst voortkomt uit een negatieve ervaring in het verleden met een tandarts of arts, kan het een goed idee zijn om in een informele zitting kennis te maken met jouw tandarts in Amsterdam voordat je de behandeling ondergaat. Bovendien is het altijd een goed idee om vertrouwen en een goede verstandhouding met je tandarts op te bouwen. Wat is een betere manier om vertrouwen op te bouwen dan met je tandarts te praten over je angst voor tandheelkundige ingrepen en eerdere tandheelkundige ervaringen?

Probeer enkele relaxatietechnieken

Tandartsangst kan de ervaren pijn sterk overdrijven, grotendeels door de overmatige aandacht die de zenuwachtige patiënt geeft aan elke minuut beweging die de tandarts maakt. De meest effectieve ontspanningstechnieken zijn eigenlijk de technieken die de patiënt van de procedure afleiden. Enkele van de populaire technieken zijn: luisteren naar muziek, vragen stellen, in een stressbal knijpen en ademhalingstechnieken.