Deze blogs is tot stand gekomen in samenwerking met Dental Network.

Er zijn een aantal tekenen die erop kunnen wijzen dat je mondgezondheid niet is wat het zou moeten zijn. Als je een van de volgende symptomen van tandvleesaandoeningen opmerkt, dan moet je naar je tandarts gaan om een goede diagnose te stellen en advies te krijgen over hoe je deze moet behandelen:

• Het tandvlees bloedt
  • Het roze tandvlees wordt rood
  • Je ervaart pijn als je op je eten kauwt
  • Je hebt de hele tijd een slechte adem
  • Het tandvlees begint te krimpen

Er zijn verschillende manieren waarop tandvleesaandoeningen kunnen worden behandeld en de juiste behandeling voor jou zal afhangen van de mate van de aandoening en je eigen medische voorgeschiedenis. Tandvleesaandoeningen worden veroorzaakt door de bacteriën die na het eten in je mond tot bloei komen en de voedselresten die overblijven. Wanneer de bacteriën in wisselwerking staan met je speeksel, veroorzaakt het een kleverige, gele stof die plaque wordt genoemd. Plak kleeft aan je tanden en tandvlees en veroorzaakt samen met de bacterie een infectie. Je kunt de bacteriën en plak verwijderen door middel van een mondhygiëneroutine die bestaat uit poetsen, flossen en mondwater. Dit moet minstens twee keer per dag worden gedaan om je mondhygiëne te beschermen.

Als je een tandvleesaandoening krijgt, zijn er een aantal mogelijke behandelingen die kunnen worden aanbevolen:

Niet-invasieve tandverzorging

Wanneer je tandvleesaandoeningen krijgt, heb je waarschijnlijk een professionele tandheelkundige behandeling nodig. Als het nog niet te ernstig is, dan kan je tandarts niet-invasieve technieken aanbevelen om de aandoening uit te roeien. Je tandarts zal dieptereinigingsbehandelingen uitvoeren, zoals het verwijderen van tandsteenophopingen rond de tandvleesrand of het verwijderen van wortelschaafwortels op de plek waar de bacteriën worden verwijderd waar de tanden en kiezen in contact komen met het tandvlees en de bacteriën zich vormen.

Geneesmiddelen

Er zijn sommige medicijnen die worden aanbevolen voor het bestrijden van tandvleesproblemen. Een van de belangrijkste soorten medicijnen die worden voorgeschreven zijn antibiotica. Deze kunnen heel wat bacteriële opbouw van de hand doen die de tandvleesaandoening veroorzaakt.

Chirurgische procedures

Als de tandvleesaandoening vergevorderd is, kan het nodig zijn dat je tandarts een chirurgische ingreep moet uitvoeren. In dit stadium betekent dit dat je tandvlees zeer ziek is; invasieve procedures zijn de enige manier om van de infectie af te komen.

Een tandvleestransplantatie of geleide weefselregeneratie kan nodig zijn als je tandvlees ernstig beschadigd is.