Alcohol drinken kan het risico op tandvleesaandoeningen verhogen

Geplaatst op

Mensen die meer drinken dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid alcohol kunnen een ongezonde mix van bacteriën in hun mond hebben, suggereert een nieuwe studie.

Let op: Elke mond is anders en dient ook regelmatig door een professional te worden onderzocht. Maar daarom elk half jaar een afspraak bij je tandarts voor een periodieke controle. Wij raden je aan om te kijken op www.polardental.nl.

Onderzoekers ontdekten dat in vergelijking met niet-drinkers, degenen die relatief veel dronken minder “goede” bacteriën in hun mond hadden. Ze herbergden ook meer ‘slechte’ bacteriën, waaronder bacteriën die in verband worden gebracht met tandvleesaandoeningen, hartaandoeningen en kanker. De studie is een van de laatste waarin wordt gekeken welke factoren van invloed zijn op het menselijke “microbioom” – de vele miljoenen bacteriën en andere microben die zich van nature in het lichaam bevinden. Vele studies hebben verbanden gevonden tussen de samenstelling van het microbioom van de darmen en het risico van verschillende ziekten. In het algemeen hebben studies uitgewezen dat hoe meer diversiteit in het darmmicrobioom, hoe beter. Onderzoek suggereert ook dat een onevenwicht in het microbioom van de mond het risico op gaatjes en tandvleesaandoeningen kan verhogen — en mogelijk kanker in het hoofd, de nek en het spijsverteringskanaal, evenals hartziekten. Drinkgewoonten waren een natuurlijke factor om rekening mee te houden, volgens een van de onderzoekers. Zwaar drinken wordt in verband gebracht met een hoger risico op tandvleesaandoeningen en bepaalde vormen van hoofd- en nekkanker — en er zijn aanwijzingen dat alcohol de bacteriële samenstelling van de mond verandert.

Procedure

Het team analyseerde mondwaterstalen van 1.044 volwassenen die deelnamen aan twee lopende nationale kankerstudies. Van deze mensen zei ongeveer een kwart dat ze geen drinkers waren. Nog eens 59 procent waren matige drinkers en 15 procent waren zware drinkers. “Zwaar” werd gedefinieerd als meer drinken dan de door officiële gezondheidsinstanties aanbevolen limiet: één drankje per dag voor vrouwen, en twee per dag voor mannen. In het algemeen, zo bleek uit de studie, hadden drinkers – vooral zware drinkers – minder Lactobacillales, een type van “goede” bacteriën die vaak gebruikt worden in probiotische supplementen. Drinkers hadden ook een hoger gehalte aan bepaalde “slechte” bacteriën, zoals Bacteroidales, Actinomyces en Neisseria-soorten.

Kritiek

Volgens een deskundige die niet bij het onderzoek betrokken was, is het echter niet duidelijk wat men met deze bevindingen moet aanvangen. De bevindingen bewijzen niet dat alcohol op zich de verschillen tussen de deelnemers aan de studie verklaart. Het verklaart alleen dat het orale microbioom beïnvloed kan worden door een breed scala aan factoren — van dieet, tandenpoetsen en tandverzorging, tot inkomen en andere demografische factoren. Bovendien is het onduidelijk hoeveel mensen in de zwaar drinkende groep mogelijk alcoholafhankelijk waren. En die individuen kunnen duidelijk verschillen van niet-drinkers en matige drinkers. Het team hield rekening hield met een aantal van die factoren. Ze keken bijvoorbeeld naar leeftijd, ras, rookgewoonten, opleidingsniveau en lichaamsgewicht. Maar er kunnen nog andere verschillen zijn tussen niet-drinkers en zware drinkers waar haar team geen rekening mee kon houden. Dit is de eerste studie die dit verband aantoont, en meer onderzoek is nodig,