Veel mensen zien op tegen het halfjaarlijkse bezoek aan de tandarts. Toch is het erg belangrijk voor iedereen om de tandarts regelmatig te bezoeken. Niet alleen voor je gebit, maar ook voor je algemene gezondheid is het van belang dat je gebit en mondhygiëne in orde zijn. Er zijn een aantal manieren om het voor angstige patiënten eenvoudiger te maken om de tandarts te bezoeken. In deze blog geven we een aantal tips tegen angst voor de tandarts.

Lachgassedatie

Lachgassedatie is een manier die wordt gebruikt bij het behandelen van patiënten die angst hebben voor de tandarts. Bij lachgassedatie wordt er zuivere zuurstof toegediend via een neusmasker, met daarna een klein beetje lachgas. Door het toedienen hiervan krijgt de patiënt een ontspannen en aangenaam gevoel, waardoor er minder sprake is van angst. Het is alleen niet zo dat het verdovend werkt en de pijn stilt. Om deze reden wordt lachgassedatie regelmatig gecombineerd met verdoving.

Narcose

Het onder narcose brengen van de angstige patiënt is een andere manier. Hierbij werkt de anesthesioloog samen met de anesthesiemedewerker. Ze houden hierbij de bloeddruk, ademhaling en hartslag van de patiënt in de gaten, zodat de tandarts zich kan focussen op het behandelen van de patiënt. Het voordeel van deze manier is dat de patiënt helemaal niets merkt van de behandeling. Een uur na het behandelen is de narcose uitgewerkt en kan de patiënt onder begeleiding naar huis.

Angstcoach

Tandartsangst heeft vaak een bepaalde oorzaak, waardoor dit trauma is ontstaan. Bij een bezoek aan een angstcoach worden de mogelijke oorzaken van de angst in kaart gebracht. Naast het in kaart brengen van de mogelijke oorzaken geeft de coach ook adviezen en eindigt het bezoek met een relaxatietraining. Op deze manier is de angst vaak na een paar bezoeken verdwenen. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan de angstcoach concluderen dat narcose de enige oplossing is. Wanneer de angsttandarts het hiermee eens is, dan kan de patiënt in aanmerking komen voor een vergoeding bij de zorgverzekeraar.